9 st testare till Transportstyrelsen

Sista ansökningsdag 2022-11-03

Placeringsort: Örebro/Hybrid
Avtalsperiod: 2023-01-23 – 2025-01-22
Omfattning: 100%

Uppdragsbeskrivning

De inledande uppdragen innebär i första hand arbete inom respektive produktområde, projekt och/eller funktion enligt beskrivningarna nedan, men kan vid behov även komma att innefatta testarbete inom annat produktområde, projekt eller avdelning på Transportstyrelsen.

Ärendehantering

Produkt Ärendehantering inom Produktområde SUF (Strategisk Utveckling och Förvaltning, PO SUF) förvaltar och utvecklar It-stöd inom datanalys- och ärendehanteringsområdet. Inom produktområdet arbetar verksamhet och it tillsammans med ett agilt och kunddrivet arbetssätt. Produkt Ärendehantering förvaltar och utvecklar it-lösningar för gemensam ärendehantering och diarieföring vid myndigheten. Varje konsult kommer att ingå i ett team och huvudfokus kommer att vara leveranser till projektet Bildfångst-exit, vars syfte är att flytta ett ärendehanteringssystem till en ny plattform. Den tekniska plattformen Bildfångst som stödjer kundtjänst- och ärendehantering på avdelningen för Fordonsinformation ska avvecklas till sista september 2023. Projektets uppdrag är att helt och hållet ersätta nuvarande lösning med ett nytt ärendehanteringssystem. Uppdraget innebär att arbeta som testare i ett av våra agila team inom produkt Ärendehantering. Konsulten kommer att arbeta med testrelaterade uppgifter enligt de riktlinjer som är fastställda av myndighetens testcenter. I arbetsuppgifterna ingår även förvaltningsaktiviteter, t.ex. incidenthantering och 2:a linjens användarstöd.

Skatter och avgifter

Inom området skatter och avgifter ansvarar man för att korrekt hantera och möjliggöra redovisning av de skatter och avgifter som Transportstyrelsen tar in. Kärnverksamheten inom avdelning Fordonsinformation (FI) omfattar bland annat Fordonsskatt, Trängselskatt och avgifter såsom väg- och infrastrukturavgifter, men också parkeringsanmärkningar, bonusutbetalningar m.m. TSG 2022-9388 Avrop Programvaror och tjänster – Systemutveckling, Test och testledning Publicerad 2022-10-20 15:15 Sida 2/35 Leveransteamen utvecklar och förvaltar it-lösningar och ger it-stöd till verksamheten inom området. Uppdraget kommer i huvudsak innebära testarbete inom området Beslutssystem för Skatter och avgifter samt i olika uppdrag med kopplingar till området, bl.a. avdelning Fordonsinformations program kopplat mot Nytt Vägtrafikregister.

Projekt Uppbörd och sidoordnad bokföring (USB)

Transportstyrelsen genomför ett omfattande projekt, Uppbörd och Sidoordnad Bokföring (USB), för att modernisera och förbättra ekonomihanteringen inom skatte- och avgiftsområdet. Projektet är ett av myndighetens högst prioriterade projekt och kommer att resultera i både förändrade verksamhetsprocesser och utveckling av nya systemlösningar. Projektets syfte är att säkerställa tillräcklig fullständighet, riktighet och spårbarhet i uppbördshantering och sidoordnad bokföring. Det övergripande målet för uppdraget är att bygga en gemensam it-systemlösning för myndigheten, där användaren får en korrekt, spårbar, samlad och säker åtkomst till sin information. Uppdraget omfattar ett antal projekt där it-lösningar för uppbördhantering ska tas fram. Systemen ska bygga på en arkitektur och design som möjliggör och förenklar kommande regeländringar inom området. Systemen är i sin helhet en möjliggörare för att kunna fatta snabbare, säkrare och mer korrekta beslut inom skatte- och avgiftsområdet. Uppdraget innebär att arbeta med testrelaterade uppgifter i ett av våra projekt som ska utveckla en ny kundreskontra för myndigheten. Testaren arbetar i ett dedikerat testteam som framförallt arbetar med manuella systemtester, systemintegrationstester och icke-funktionella tester enligt de riktlinjer som finns fastställda av myndighetens Testcenter. Uppdraget sker på kontorstid med ev. avsteg vid t.ex. produktionssättningar eller servicefönster. Dessa avsteg meddelas av projektledaren.

Vägtrafikregistret (VTR)

Den tekniska plattformen för vägtrafikregistret genomgår en uppgradering av såväl hårdvara som mjukvara för att framtidssäkra miljön för flera år till. Samtidigt är ett projekt igång för att utveckla ett nytt vägtrafikregister som med tiden ska ersätta det gamla registret vilket kommer ta flera år. Under denna tid kommer det nuvarande vägtrafikregistret och det som är under utveckling behöva samverka. I samband med dessa aktiviteter behöver vi förstärka vår testkompetens i såväl testledning som last-, prestanda- och riktighetstestning. Testledare Planera, förbereda och stötta testning i samband med förändringar i ett komplext system. Testerna avser att säkerställa tillräcklig prestanda, lastkapacitet och riktighet vid stresstest av systemet i samband med förändringar i driftsplattform och mjukvara. Systemet utvecklas och driftas i Microsoft miljö. Testledning sker enligt Transportstyrelsens riktlinjer för testning, vilka gås igenom i samband med uppdragsstart. Utöver att planera och styra testningen ingår även ta fram dokumentation och stöd för långsiktig återanvändning av testförfarandet. Uppdraget ska utföras under normal arbetstid, men det kan i undantagsfall bli aktuellt med planerat övertidsarbete. Testare Utföra testning i samband med förändringar i ett komplext system. Testerna avser att säkerställa tillräcklig prestanda, lastkapacitet och riktighet vid stresstest av systemet i samband med TSG 2022-9388 Avrop Programvaror och tjänster – Systemutveckling, Test och testledning Publicerad 2022-10-20 15:15 Sida 3/35 förändringar i driftsplattform och mjukvara. Systemet utvecklas och driftas i Microsoft miljö. Testning sker enligt Transportstyrelsens riktlinjer för testning, vilka gås igenom i samband med uppdragsstart. Utöver att utföra testarbete ingår även ta fram dokumentation och stöd för långsiktig återanvändning av testförfarandet. Uppdraget ska utföras under normal arbetstid, men det kan i undantagsfall bli aktuellt med planerat övertidsarbete.

Ska-krav (Obligatoriska krav)

Se bifogad fil

Mervärdeskrav

Se bifogad fil

Krav på anbud

  • Motivera för både ska-och mervärdeskrav i separat bilaga (word/excel)
  • CV där kraven går att utläsa
  • Pris

Ansökan

Ansökan skickas senast 2022-11-03 här (OBS. Använd Referens CON-0002651 i ämne)

 
 
 
 
 

 

Kontaktperson

Jimmy Merell
Jimmy Merell
CEO Magello East
jimmy.merell[a]magello.se
073 370 95 18

Aktuella avrop