Leveransledare – Arbetsförmedlingen

Sista ansökningsdag 2022-11-29

Placeringsort: Stockholm
Avtalsperiod: 2023-01-09 till och med 2024-01-08 med option på 12 månader
Omfattning: 100%

Uppdragsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är en myndighet i ständig utveckling, en resa som tar sin utgångspunkt i en omfattande digitalisering både för våra kunder och för våra arbetsförmedlare. Nu söker vi en leveransledare som vill vara med att förbättra ett av de mest centrala IT-systemen inom Arbetsförmedlingen, Arbetssökandes handlingsplan, och hänga med ett toppengäng i sektionen Bedömning & Handlingsplan.
Sektionen utgörs idag av 20 superduktiga kollegor som tar ansvar för digitalisering hela vägen från idé till utveckling och uppföljning. Vi lägger stor vikt på att hålla hög teamkänsla och vi ställer alltid upp för varandra.
För att vi ska vara framgångsrika och lyckas med vårt uppdrag har vi en stark tro på att vara agila, att utveckla nya innovativa tjänster nära användarna, iterativt och att lära oss på vägen. Vi hämtar inspiration och använder delar av SAFe-ramverket.

Vi har för avsikt att kontraktera en konsult med gedigen projektledningsprofil, vars huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att driva ett av myndighetens prioriterade utvecklingsobjekt. Det ställer höga krav på att kunna driva utveckling som berör flera delar av verksamheten och sker i flera taktiska portföljer. Konsulten kommer att samordna realisering av utveckling och leverans samt följa upp nyttor. Eftersom vi använder delar av SAFe ramverket behöver konsulten ha förmågan att samordna utvecklingsarbetet tvärfunktionellt baserat på de roller som ramverket innefattar.
Konsulten kommer också ägna viss tid åt att stötta den taktiska portföljledningen med hantering av utvecklingsinitiativ, så att prioritering underlättas och utveckling kan ske effektivt. Detta ställer krav på förmåga att leda tvärfunktionella grupper med ett agilt mindset.
Båda uppdragen ovan ställer krav på att kunna kommunicera med intressenter på strategisk nivå, för att driva utvecklingen framåt med samsyn över flera delar av verksamheten.

Ska-krav (Obligatoriska krav)

  • Kompetensnivå 4 (9-12 års arbetslivserfarenhet)
  • Konsulten ska kunna kommunicera pedagogiskt och tydligt på svenska och engelska i både tal och skrift

Mervärdeskrav

  • Konsulten bör ha god och praktisk erfarenhet av leda agil transformation i komplexa stora organisationer.
  • Konsulten bör ha god och praktisk erfarenhet av att vara huvudprojektledare, med yttersta ansvaret, för implementering av CRM system i komplexa stora organisationer,
  • Konsulten bör ha god och praktisk erfarenhet av leveransledning av komplexa applikationer, baserade på PEGA som plattform, med många integrationspunkter.
  • Konsulten bör ha gedigen chefserfarenhet av att leda tvärfunktionella arbetsgrupper och rapportera status till högsta ledningen.
  • Konsulten bör ha god och praktisk erfarenhet av leveransledning inom offentlig sektor.

Krav på anbud

Ansökan

Ansökan skickas senast 2022-11-29 här (OBS. Använd Referens CON-0002689 i ämne)

Kontaktperson

Johan Rundqvist
Johan Rundqvist
Ramavtal och partners
johan.rundqvist[a]magello.se
073 370 95 19

Aktuella avrop